Ett Bibliskt förhållningssätt till kristen enhet och ekumenikDel 1:"Vem är Jesus Kristus" Alla bibelord är citat från Svenska Folkbibeln där inget annat anges. GT=Gamla Testamentet, NT= Nya Testamentet. Vill du hellre lyssna till detta budskap så kan du göra det via http://bibelfokus.se/ekumenik. På samma sida hittar du även övriga avsnitt. Några textavsnitt var inte med i det inspelade radioprogrammet. Dessa är skrivna med blå text. Innehåll
Inledning - Jag började fundera kring det här temat i början av sommaren och det har därför varit väldigt inspirerande att jag nyligen snubblade över en bok av den kände EFS-teologen David Hedegård, där han tar upp just ekumenikens förutsättningar. Boken heter ”Ekumenismen och Bibeln”. Den hette i en tidigare upplaga ”Söderblom, påven och det stora avfallet”. Det är intressant att se den oro som Hedegård och andra upplevde redan i början av 50-talet när rörelsen för ekumenik började växa sig stark. Dom såg att det kristna budskapet höll på att urvattnas och att bibeltroheten sattes på undantag för att främja enhet och ekumenik. Jag tror att det idag är än mer viktigt att fråga oss om enhet och ekumenik skall gå före troheten till Guds Ord? Vill Gud att enheten skall gå före lydnaden? Är det risk att vi ger upp den sanna kristna trons fundament för att uppnå den bekväma enheten? Är det risk att vi förhandlar bort sanningen om vem Jesus faktiskt är bara för att bli ett? - Det här är frågor som jag skall belysa och resonera kring denna gång. Själv tror jag att kristenheten i västvärlden befinner sig i ett läge där vi är i behov av en ny reformation. Luther och dom andra reformatorerna skulle vända sig i sina gravar om dom visste vart den lutherska kyrkan har hamnat idag. En av deras paroller var ”Bibeln allena”, men det är allt färre kristna som lever i linje med den parollen. Den stora parollen just nu verkar istället vara ”enhet till varje pris”.
Ekumenik Ansvaret att hålla läran ren
- Detta skrev aposteln Paulus till dom kristna i Rom. Han uppmanade dom att hålla sig borta från människor som undervisade sådant som var i strid med det evangelium som först blev framlagt för dom. Han uppmanade dom alltså inte att försöka nå fram till samförstånd och enhet genom dialog, samtal och kompromisser. Nej, ”Vänd er bort ifrån dom” sa Paulus. - Det som Paulus sa till dom kristna i Rom, sa han kanske ännu mer kraftfullt i sitt brev till Galaterna. Vi skall läsa kapitel 1, vers 8-9 i Galaterbravet:
- Ja, som du ser här så ger inte Paulus något utrymme för dialog och enhet ifall man har att göra med människor där budskapet inte ligger helt i linje med Bibelns undervisning. Apostlarna och dom första kristna var oerhört noga med att evangeliet, så som det först levererades till dom allra första kristna, inte skulle förvanskas på något sätt. Dom visste att det var endast detta fulla och sanna evangelium som kunde leda till den tro som frälser från syndens slaveri och förnedring och ger ett hållbart löfte om evigt liv. ”Tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord” står det i Rom 10:17. Detta bibelord kan också översättas ”att tro kommer av budskapet”. Om nu en frälsande tro beror på hurdant budskapet är, så är det alltså oerhört viktigt att budskapet är det rätta om det skall leda till denna frälsande tro. Det var därför Paulus uttalade en förbannelse över dom som urvattnar eller förvanskar evangeliet eftersom andra människor då kan gå evigt förlorade. Man får alltså inte handskas slarvigt med evangeliet. - Vi skall också titta på vad Jesus själv sa om att föra in osanningar i den kristna tron. Så här säger han i Markusevangeliet kapitel 9, vers 42:
- Och i Uppenbarelseboken kapitel 22, vers 18-19 läser vi:
- Här har vi alltså ett antal mycket allvarliga och mycket tydliga Bibelord att ha framför ögonen när vi funderar över kompromisser och enhet mellan kristna. Som vi kan förstå av Jesu ord så har vi ett ansvar för att inte släppa in läror som kan leda människor vilse. Men gör vi oss skyldiga till att så ändå sker, så ser Gud mycket allvarligt på just den typen av synd. Vi skall se på ytterligare ett bibelord som är ifrån profeten Samuels bok i GT, kapitel 15, vers 22-23:
- Om vi översätter den här texten till vår tid, så kan vi säga att brännoffer och slaktoffer motsvaras av vår bön och lovsång till Herren vår gudstjänst. Gud säger alltså att det är bättre att lyda hans befallningar och hans Ord än att hålla gudstjänst. Och om vi förkastar Guds Ord, om vi sätter delar av Bibeln åt sidan, så kan Gud komma att förkasta oss. Och då kan vi också säga att lydnad så klart går före enhet. Det finns inget i Bibeln som säger tvärtom. Trosbekännelserna - Tro kommer av budskapet, som det står i Romarbrevet, och trosbekännelserna innehåller vad vi kan kalla en sammanfattning av detta budskap. Trosbekännelserna är kanske inte tillräckligt innehållsrika för att någon skall kunna komma till en äkta frälsande kristen tro, men en komplett evangelisk undervisning får inte brista på någon punkt om man jämför den med dessa urkristna trosbekännelser. Dom utgör liksom avgörande kontrollpunkter. Saknas någon av trosbekännelsernas punkter i ett frälsningsbudskap så är det inte ett frälsande evangelium. Saknas någon av dessa punkter i din tro, så har du tappat den rätta kursen. Så även om jag själv inte är någon förespråkare för religiösa ritualer, så kan jag se en vits med att då och då högt läsa dom urkristna trosbekännelserna i våra samlingar och gudstjänster. Det är nog bara nyttigt. Tänk på det ni som planerar gudstjänster! Jesu bön om enhet
- Man brukar ibland säga att Jesus så klart kommer att få det han ber om, och så tänker man sig att alla samfund och kyrkor en dag skall gå samman i en enad världsvid kyrka. Ekumenikens triumf med andra ord. Men här är det väldigt viktigt att fråga oss vilken sorts enhet som Jesus ber om. Är det yttre enhet mellan just organisationer, kyrkor och samfund, eller är det den inre, osynliga enheten som han ber om? När det gäller yttre enhet, så säger Bibeln att det skall bli ett stort avfall i den kristna kyrkan i ändens tid, och att alla dessa avfallna ihop med andra religioner - faktiskt skall enas under en enda världsreligion, men som styrs av antikrist. Sedan förutsäger Bibeln inget mer om yttre enhet. När det gäller det andra alternativet för enhet den inre enheten så tror jag att det är detta som Jesus avser i sin bön. Han säger ju att ”precis så som han och Fadern är ett” och det är ju inte en fullt synlig yttre enhet. - Det finns redan idag, en inre enhet mellan sanna kristna i många olika sammanhang. Den enheten finns bland dom som tagit emot Jesus som sin Herre och frälsare, som upplevt pånyttfödelsens under, som fått del av den Helige Ande, som tror på och underordnar sig Bibeln som Guds Ord och som lever det inre livet i gemenskap Gud. Så Jesus har med andra ord redan fått det han bett om, men det är alltså inte fullt synligt ännu. Den här enheten känner dom till som lever detta inre liv. Sådana människor kan känna gemenskap och enhet med trossyskon redan innan man lärt känna varandra. Man är ett i Anden. Och i denna Andens enhet finns en sådan kärlek mellan trossyskonen att den överskrider alla skiljaktigheter som nationalitet, hudfärg, kultur, och sättet man utövar sin tro på. Men man är överens om evangeliets alla trossatser. Där finns varken något som lagts till eller något som dragits ifrån. Lydnaden och kärleken till Gud och hans ord står högst av allt. Och detta är något helt naturligt och självklart för dessa Jesu sanna lärjungar. - Så det finns alltså redan en enhet som är av Gud, men som rör sig under ytan hos Jesu lärjungar. Det är denna osynligt sammanflätade grupp av Jesu lärjungar som utgör Kristi kropp på jorden. Det är denna grupp som är Herrens tempel idag. Det är dessa trofasta lärjungar, från alla folk och länder, som är ”Kyrkan”. Kyrkan är inte någon organisation av det ena eller andra slaget. Kyrkan utgörs inte heller av alla människor som är medlemmar i olika församlingar. Den sanna Kyrkan, Herrens tempel, Kristi kropp, är Jesu trogna, trofasta, lydiga och överlåtna lärjungar. Och det är denna Kyrka som kommer att bli Jesu härlighet den dag Jesus kommer tillbaka. Det är inom den Kyrkan vi kan prata om sann enhet. Detta är ”de heligas samfund” som det står i den Apostoliska trosbekännelsen. Är du och jag en av dom? Det måste vi våga fundera över eftersom det har med vår eviga tillvaro att göra. - Även reformatorerna (1500-talet) skilde mellan den synliga och den osynliga församlingen, mellan yttre och inre enhet. I försvaret av artiklarna VII-VII i den Augsburgska bekännelsen (kallat den Augsburgska bekännelsens apologi) skriver dom t.ex.:
Enhetens förutsättningar Vem är Jesus Kristus? Första trossatsen: Jesus är Gud - När Gud i GT svarar på Mose fråga om vad som är hans namn, så svarar Gud ”Jag Är” (2 Mos 3:14). I NT kan vi se att Jesus flera gånger använder detta namn ”Jag ÄR” om sig själv (inte tydligt i alla översättningar). När fariséerna frågar om han är messias, så svarar Jesus ”Jag Är”. Vi kan då kanske förstå oss på fariséernas chock när Jesus alltså gör anspråk på att vara den samme som Gud. - Guds namn i Bibeln är också "Herren". I Romarbrevet 10:9 ser vi också att Jesus är den samme som Herren:
- Detta var Svenska Folkbibelns översättning. Om det i din översättning av Bibeln inte står "Herren" utan "herre" med litet h och utan n på slutet, så beror det på att översättarna till din Bibel valt en mycket svagare och en missvisande översättning. - Om Jesus inte skulle vara Gud så ligger vi illa till. Om det bara var en vanlig människa som korsfästes för dina och mina synder så var det inget märkvärdigt. Men om det var Gud själv som klev ner i mänsklig gestalt och bar våra synder, så var det något oerhört. Det är då ett yttersta bevis för Guds kärlek och vilja att rädda oss till evigt liv! Och om Jesus är Gud så stämmer det han har sagt att han har all makt i himlen och på jorden. Då har vi inget att frukta! Andra trossatsen: Jesus är alltings Skapare
- Jesu lärjungar har i alla tider trott och bekänt att Gud har skapat världen, precis som det står i Bibeln. Vi vet alla idag att evolutionsläran utgör ett kraftigt försök till att slå sönder skapelsetron. Men vetenskapsmännen har inte kunnat hitta övertygande bevis för att välden har blivit till genom evolution och naturligt urval. Allt man har är bara en enda stor röra av observationer, hypoteser och spekulationer. Moderna forskningsrön pekar mycket tydligare på en Skapare. Jag hörde att vår Svenske Kung hade blivit tillfrågad om han tror att Gud har skapat världen. Snabbt som ögat svarade han ”Vem annars?”. All heder åt vår Kung för det rakryggade och trosstarka svaret. Tredje trossatsen: Jesus är Messias, judarnas Konung
- Ordet kristus kommer från grekiskans "kristos" vilket betyder "messias" som i sin tur är hebreiska och betyder "den smorde”. Detta syftar på den smorde Konung som judarna väntat på och fortfarande väntar på. Så Jesus är alltså judarnas smorde Konung Messias. Profeten Sakarja skriver i 9:9 i GT:
- Precis så kom ju Jesus. Så han är judarnas Konung och deras Gud även om dom inte insett detta ännu. Men den dag som Jesus kommer tillbaka till Olivberget så skall judarna ta emot Jesus. Sakarja 12:10 i GT:
- Om Jesus inte skulle vara Messias, judarnas Konung så faller hela Bibeln. Judarnas väntan på sin Messias och Kung och hans ankomst går som en röd tråd genom hela Bibeln, och den sträcker sig ända fram till ändens tid. Fjärde trossatsen: Jesus är världens frälsare och enda vägen till Gud
Johannesevangeliet 14:6:
- Jesus hängde alltså inte på korset för skojs skull. Han gjorde det för att det var nödvändigt. Och eftersom det var han som gjorde detta offer, så finns frälsningen endast hos honom. Detta är en av den sanna kristna trons verkliga huvudfundament. Och det här gör att enhet med andra religioner är fullständigt omöjligt! Femte trossatsen: Jesus föddes av en jungfru
- I Lukasevangeliet kapitel 1 kan vi läsa om hur ängeln Gabriel kom till Maria och berättade om att hon skulle föda en son som skulle komma att kallas den Högstes Son. Men Maria undrade då hur det skulle kunna ske eftersom hon inte hade varit med någon man. I verserna 34 och 35 så har vi verkligen hela poängen med jungfrufödseln. Det står så här:
- Det är just pga detta ”därför” som Jesus är Guds Son. Gud kom ner från ovan (Joh 3:31) och tog sin boning i Marias sköte. Han blev inte till på vanligt sätt. Jesus var från allra första början Gud men i mänsklig gestalt. Därför kallas han Guds Son. - Varför är det då viktigt att tro på jungfrufödseln? Jo, det öppnar annars upp för alla möjliga villoläror. Om Josef nu skulle ha varit Jesu biologiske far, så var Jesus i så fall bara en vanlig människa. Då var det inte Gud som kom ner från himlen och trädde fram som en människa och då var inte Jesus Gud från början. Och då kanske Jesus inte är Gud nu heller? Och om det var så att hans gudomlighet infann sig först i och med att den Helige Ande kom över honom efter hans dop, eller efter att hade uppstått från de döda, ja, då öppnar det upp för villfarelsen att även du och jag som ju är vanliga människor kan bli gudomliga genom pånyttfödelsen och andedopet. Exakt så lär vissa avfallna amerikanska förkunnar ut. Nej, sanningen är den att Jesus är Gud och du och jag är bara vanliga människor. Något mindre än Gud har Jesus aldrig varit, och något mer än människor kan vi aldrig bli. Sjätte trossatsen: Jesus uppstod från de döda i sin kropp
- I Apostlagärningarna 1:3 i NT läser vi:
- Om Jesus inte hade uppstått från de döda så hade den kristna tron varit utan hopp och kraft. Jesus gav oss så många löften som är beroende av att han lever idag och verkar i oss och genom oss. Men allt vad vi genom snart 2000 år fått se av Jesu gärningar i världen vittnar om att han verkligen lever! - Att Jesus uppstod i sin mänskliga kropp säger oss också att vi är en helhet. Vi hör ihop med vår kropp. Det är inte som trosförkunnelsen säger: att vi är en ande, som har en själ, som bor i en kropp. Det är gnosticism att tro så. Nej, vi är både en ande, en själ och en kropp i en helhet. Allt detta är jag! Det är i den döda kroppen vi en gång skall uppstå, men visserligen en förhärligad kropp. Denna tro går också på tvärs med tron på reinkarnation, som säger att vi kan återfödas i en mängd olika skepnader. Så tron på att Jesus uppstod i sin kropp är viktig för att stå emot olika villoläror. Sjunde trossatsen: Jesus skall komma tillbaka
Se upp för villoläror!
- Nu skall vi minnas vad aposteln Paulus sa i Rom 16:17-18:
- Strunta alltså i dialog och kompromisser. Vänd dig bort från sammanhang där läran ligger i strid med dom trossatser som vi precis har tittat på. Håll dig istället tätt intill den sanna kristna tron för att inte riskera att falla! Det kan vara avgörande för din evighet! Plocka fram trosbekännelsen
/Lennart Sidans adress: http://media.bibelfokus.se/docs/ekumenik_1.html |